lunes, 7 de enero de 2013

Tema 3: factors psicologics implicats en l'aprenentatge: factors intrapersonals del procés d'ensenyament-aprenentatge

Factors psicològics implicats en l'aprenentatge: factors intrapersonals del proces d'ensenyament - aprenentatge. 
Avui en dia, es molt important els processos cognitius i afectius dels alumnes. Ja que si un docent no té en compte aspectes com l'atenció, memòria, personalitat, motivació,... no tendrà assegurat que la seva teoria sigui efectiva a llarg termini.

En relació als processos cognitius, podem dir que si un nen, no es sent motivat per aprendre una nova lliçó, el grau d'atenció per seleccionar la informació serà menor. Hi ha que tenir present que actualment, l'atenció està molt relacionada amb els factors fisiològics, el nivell de desenvolupament, les motivacions i interessos de cada nen. 
En quant a la memòria, moltes vegades, per motius de falta de temps, els continguts s'aprenen de manera memorística i a llarg termini no es veuen els resultats, ja que els nens s'obliden de les coses si no ho assimilen correctament. Aixi que, tot el proces es du a terme tan a nivell cognitiu i després a la memòria de llarg termini. Si la informació està guardada a curt termini es que no esta ben assimilada i en un futur no ens servira, ja que estarà oblidada. 
Però clar, sempre que reben una informació nova, alhora d'analitzar-la, si ho relacionen amb continguts anteriors podem ampliar la informació anterior o bé, deixar-la per a posteriorment, ampliar-la. 
D'altre banda, hi ha d'intel·ligència que és un proces dinàmic que va modificant-se al llarg de la vida. Tothom té totes les intel·ligència, però n'hi ha que estan més o menys desenvolupades. 

 En canvi, en relació als processos afectius té relació la personalitat de cada nen i la seva motivació. La personalitat s'ha de treballar a partir de les emocions, cosa que avui en dia, es una assignatura pendent per a molts docents.


Hi ha moltes classificacions per definir la personalitat com: les dependències independència de camp, les holistes vs serialistes, etc.


En quant a la motivació, per a mi, és la part més important, ja que sense ella no podem avançar cap a un futur millor. Degut a la motivació, el resultat sirà un o un altre, degut a que si un nen no presta atenció la tasca serà més complicada. 
Els autors Printich i de Groot, expliquen que la motivació té uns components de valor (es fixen unes fites per a poder donar-li un valor a allò que aprenen), component d'expectatives ( inclouen les creences, les capacitats o habilitats per dur a terme l'acció), i el components afectius ( té a veure amb les relacions emocionals cap a les accions).
Per altra banda, Elliot i Dewck, ens diuen els mateix, que la motivació no és estàtica sinó dinàmica i s'incrementa mitjançant l'esforç. Ells classifiquen intel·ligència en dos parts: fites d'aprenentatge i fites d'execució.


Per a finalitzar, cal dir que si un professional no fa la seva tasca correctament, pot influir en com els nens aprenen els continguts. Si presten atenció, si els veim motivats, si mostren interes,.... son alguns factors que hem de tindre en compte per a que els alumnes no arribin a patir un fracas escolar. Hi ha que pensar que degut a la motivació que reben, ells tendran un interes o un altre. Aixi que nomes hi ha que recordar que tot està en les nostres mans.



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario